Znacie to uczucie, kiedy idziecie pierwszy raz na nowe zajęcia, terapię itp.? Nie wiem, jak Wam, ale mnie takie nowe rzeczy odrobinę stresują, zwłaszcza gdy nie mam pojęcia, jak będą wyglądały i czego mam się spodziewać. Żeby pierwsze wizyty u mnie w gabinecie były dla Was jak najprzyjemniejsze będę Wam pokazywać, co się na nich dzieje i z jakich narzędzi diagnostycznych korzystam — słowem, czego się spodziewać po konsultacji z zakresu emisji głosu.
Voice Handicap Index — narzędzie diagnostyczne w pracy nad emisją głosu
Jedno z narzędzi diagnostycznych, które jest u mnie na mur-beton to formularz samooceny głosu, czyli tak zwany VHI (ang. Voice Handicap Index). Tak! Zależy mi na tym, abyście i Wy sami_e oceniły swój głos i związane z nim dolegliwości/obawy/odczucia.
VHI jest standaryzowanym kwestionariuszem stosowanym na całym świecie. Prawa do niego posiada American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) i istnieje wiele wersji językowych (które również przechodzą walidację). Międzynarodowe badania dotyczące walidacji skali VHI przeprowadzono w: Anglii, Holandii, Francji, Niemczech, Belgii, Włoszech i Portugalii. Ich rezultaty były prezentowane na 7. Europejskiej Konferencji Głosu w Groningen w 2007 r. i wykazały, że odmienne wersje językowe są ze sobą równoważne i wyniki skali VHI uzyskane w różnych krajach mogą być ze sobą porównywane.
Kwestionariusz po raz pierwszy został wprowadzony przez Jacobson w 1997 roku, na język polski przetłumaczyli go Pruszewicz i wsp. w 2003 roku, a zwalidowali – Niebudek-Bogusz i wsp.
Timmermans i wsp. dowiedli przydatności zastosowania VHI w ocenie skuteczności nauki prawidłowej emisji głosu i treningu głosowego, badając osoby studiujące kierunki pedagogiczne.
Po więcej ciekawostek na temat zajęć z emisji głosu wpadnij na mój IG @ola.ma.glos.
Ale jak to, samoocena?
VHI jako narzędzie samooceny głosu jest jednym z elementów kompleksowej oceny narządu głosu, nie mniej istotnym niż wideostroboskopia czy analiza akustyczna. Nie można go wypełnić źle — chodzi o to, co Ty sądzisz o swoim własnym głosie. Bywa, że wyniki VHI zupełnie rozmijają się z oceną profesjonalisty_ki – to też jest ważna informacja do planowania dalszych kroków. Kwestionariusz wypełniany na różnych etapach pracy nad głosem może być istotnym narzędziem do monitorowania postępów.
Jak wygląda VHI?
VHI składa się z trzech części odnoszących się do stanu funkcjonalnego, emocjonalnego i fizycznego. Łącznie zawiera 30 pytań/stwierdzeń. Pytania skali funkcjonalnej opisują wpływ zaburzeń głosu na codzienną aktywność społeczno-zawodową, skali emocjonalnej — na odczucia w stosunku do własnego głosu, zaś w skali fizycznej dotyczą odczuwanych dolegliwości fizycznych związanych z narządem głosu.
Osoba badana przy każdym zdaniu/pytaniu wskazuje 1 z 5 podanych odpowiedzi, które są punktowane w skali 0-4, przy czym odpowiedź nigdy to 0 punktów, prawie nigdy — 1, czasami — 2, prawie zawsze — 3, a zawsze to 4 punkty. Całkowity wynik VHI określa stopień zaburzeń głosu. Uzyskanie 0–30 punktów określane jest jako niewielka niesprawność głosu, 31–60 punktów to średnia niesprawność głosu, zaś wynik powyżej 61 punktów oznacza dużą niesprawność głosu.
Pamiętaj jednak, że to jest Twoja samoocena — jest subiektywna — i nie wyciągaj pochopnych wniosków. Wszelkie obawy, dyskomforty i kłopoty z głosem/mową warto skonsultować ze specjalist(k)ą!
Jeśli chcesz pracować nad swoim głosem — zapisz się na konsultację do mnie!
Ciekawostka!
Istnieje także pVHI (ang. Pediatric Voice Handicap Index), czyli formularz samooceny głosu dla dzieci opracowany w 2007 r. oraz jego skrócona wersja – cVHI (ang. Children Voice Handicap Index).
Bibliografia
B. Jacobson, A. Johnson, C. Grywalski, A. Silbergleit, G. Jacobson, M. Benninger, C. Newman. The Voice Handicap Index (VHI): development and validation, „Am J Speech Lang Pathol” 1997, 6, s. 66–70.
P. Krasnodębska, A. Szkiełkowska, A. Rosińska, A. Domeracka-Kołodziej, E. Włodarczyk,
B. Miaśkiewicz, H. Skarżyński, Polska adaptacja kwestionariusza oceny niepełnosprawności głosowej Pediatric Voice Handicap Index (pVHI), „Nowa Audiofonologia. Praktyka kliniczna i badawcza” 2019, 8(1), s. 55–59.
E. Niebudek-Bogusz, A. Kuzańska, P. Błoch, M Domańska, E. Woźnicka, P. Politański, M. Śliwińska-Kowalska, Zastosowanie wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index – VHI) w ocenie efektywności terapii głosu u nauczycieli, „Medycyna Pracy” 2007, 58(6), s. 1–9.
A. Pruszewicz, A. Obrebowski, B. Wiskirska-Woźnica, W. Wojnowski, Complex voice assessment – Polish version of the Voice Handicap Index (VHI), „Otolaryngol Pol” 2003, 58(3), s. 547–49.
Pobierz VHI w wersji polskiej.